Sjöfrakt

Det finns fraktalternativ som passar alla typer av skeppningar. Att välja fel fraktlösning kan leda till att man får betala mycket mer än vad man egentligen borde. Vi hjälper dig att välja rätt alternativ, men först vill vi upplysa dig om några saker.

Det vanligaste sättet att frakta gods ifrån länder i Asien och USA är genom sjöfrakt. Många tror att detta endast gäller för enorma volymer, men faktum är att man kan frakta så lite som en kubikmeter.

 

När det gäller sjöfrakt finns det två olika varianter;

FCL (Full Container Load)

Fraktpriset per enhet blir lågt och hanteringen är enkel. Nedan listar vi ett antal fördelar med FCL frakt gentemot LCL frakt;

1. Lågt pris
2. Snabbare hantering
3. Mindre risk för transportskador
4. Lägre hamnavgifter

En 20 fot container har en volym på ca 26 kubikmeter. Man måste dock inte fylla hela för att FCL frakt ska bli lönsam. Det räcker ibland med att man endast fyller ca 20 kubikmeter.

Kontakta oss så räknar vi på vart brytpunkten  för Er sändning är.

Läs mer

För den som importerar mindre än, finns ett annat alternativ.

LCL (Less than Container Load)

För små frakter från några enstaka kartonger upp till ca 20 kubikmeter finns LCL möjligheten. I detta fall samfraktas Ert gods tillsammans med flera andra företag i samma container. Nackdelen dock att att priset per kubikmeter blir dyrare än FCL frakt, då mängden administration är densamma per skeppning, oavsett volym.

När man fraktar mer än 20 kubikmeter blir det faktiskt dyrare än om man tar en hel container, trots att det finns en stor del tomrum i containern.

Många importörer tror sig göra ett riktigt klipp när leverantören offererar ett lågt fraktpris (CIF), men många gånger kommer chocken senare då godset ankommer. Mottagaren får nämligen betala alla avsändare agentens pålägg – som ofta är mycket större än själva fraktkostnaden vid FOB frakt.

Är du osäker, kontakta oss så reder vi ut begreppen tillsammans.

Summering LCL frakter:

1. Möjliggör frakt av små volymer
2. Ej lönsamt om mer än 20 kubikmeter
3. Långsammare hantering
4. Större risk för transportskador
5. Dyrare hamnavgifter

Läs mer